
De bijtelling is van toepassing als je als werknemer of ondernemer een auto van de zaak hebt die je ook privé gebruikt. De afgelopen jaren is deze regeling heel vaak gewijzigd, waardoor er veel verwarring over bestaat.
In deze blog lees je waar de bijtelling vandaan komt, hoe het werkt en welke percentages van toepassing zijn.
In veel gevallen is het verstandig een zogenaamde rittenadministratie bij te houden. Onderaan deze blog download je daarvoor een spreadsheet.
De achtergrond van de bijtelling
Waarom deze ingewikkelde regeling? Het idee achter de bijtelling is dat jij een economisch voordeel hebt als je een auto van de zaak ook in privé gebruikt. Je hoeft namelijk zelf geen auto meer te kopen en misschien zelfs geen benzine te betalen.
Voor de berekening van dit voordeel bestaan bepaalde regels: dat voordeel is de bijtelling. Dit voordeel (de bijtelling) wordt als loon gezien waarover je belasting moet betalen.
Waar komt het woord bijtelling vandaan? Het berekende voordeel wordt ‘bij je inkomen opgeteld’ voor de berekening van de belasting.
De situaties
Er zijn kort gezegd twee situatie waarin bijtelling van toepassing is:
- ondernemer: je hebt een zakelijke auto en gebruikt deze ook privé
- werknemer: jouw werkgever stelt je een auto ter beschikking en deze mag je ook privé gebruiken.
Het bedrag aan bijtelling
Bijtelling houdt in dat er een bepaald bedrag bij je inkomen wordt opgeteld voor belastingdoeleinden. Over dit bedrag aan bijtelling moet je inkomstenbelasting betalen.
Het bedrag dat bij je inkomen wordt opgeteld (de bijtelling) is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Dit blijft dus altijd de ‘nieuwwaarde’, tenzij de auto ouder is dan 15 jaar is, dan is de bijtelling 35% van de ‘verkoopwaarde’. Dit wordt ook wel de Youngtimer regeling genoemd.
Cataloguswaarde
De cataloguswaarde van je auto kun je opvragen bij de RDW, maar eventueel ook bij je werkgever of leasemaatschappij.
Bijtellingspercentage
Het bijtellingspercentage dat van toepassing is, kun je ook makkelijk opvragen bij je werkgever of leasemaatschappij. Het wordt ook automatisch ingevuld in je aangifte inkomstenbelasting.
De bijtellingspercentages zijn in de afgelopen jaren enorm vaak veranderd. Kort gezegd gelden voor nieuwe auto’s (toelating op de weg in 2017, 2018 en 2019) nog maar 2 bijtellingspercentages: 4% (elektrisch) of 22% (niet elektrisch). Check hier de bijtellingspercentages voor het 2020 (8% en 22%).
Het standaardpercentage van 25% is per 2017 gewijzigd naar 22%, maar let op, op oudere auto’s kan het percentage van 25% nog wel van toepassing zijn!
Rekenvoorbeeld
De cataloguswaarde van jouw leaseauto is €25.000. Het bijtellingspercentage 22%.

* uitgaande van een belastingtarief van 38,10% (2019)
Als je in de 38,10% belastingschijf zit, betaal je ongeveer €2.100 per jaar aan extra belasting en dat is ongeveer €175 per maand.
De keuze: privé rijden of niet?
Als je een (lease)auto van de zaak hebt, staat de keuze open: ga je de auto ook in privé gebruiken (bijtelling van toepassing als je meer dan 500 km per kalenderjaar privé rijdt), of alleen om van en naar je werk te rijden en tijdens je werk (geen bijtelling van toepassing).
Woon-werkverkeer geldt namelijk als zakelijk!
Bereken altijd de kosten die jij kwijt bent voor het feit dat je de auto altijd in privé mag rijden. Je moet vrij veel privé rijden om dit bedrag eruit te halen. Maak voor jezelf de afweging of dit het waard is voor jou.
Cash optie
Bij sommige werkgevers bestaat de keuze tussen een leaseauto van de zaak of een ‘cash optie’ (kostenvergoeding). Neem dit mee in je berekening.
In mijn andere blog lees je meer over de keuze tussen een auto van de zaak of kostenvergoeding.
Geen privégebruik of minder dan 500 km per jaar
Als je niet of heel weinig privé rijdt (minder dan 500 kilometer per jaar) hoef je geen bijtelling toe te passen.
Let op, 500 kilometer per jaar klinkt vrij veel, maar is gemiddeld minder dan 42 kilometer per maand. Wil je geen bijtelling toepassen? Dan heb je een rittenadministratie nodig en, als je werknemer bent, een verklaring geen privégebruik.
Verklaring geen privégebruik
Als je een leaseauto van je werkgever hebt en je besluit hem niet privé te rijden (of minder dan 500 kilometer per kalenderjaar), kun je een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen bij de belastingdienst. Deze verklaring geef je aan je werkgever zodat er geen loonbelasting wordt ingehouden over de bijtelling.
Rittenadministratie
Als de belastingdienst van mening is dat jij meer dan 500 kilometer privé hebt gereden, is het aan jou om te bewijzen dat dit niet het geval is. De meest gebruikelijke manier is door het laten zien van de kilometerregistratie.
Houd daarom altijd een rittenadministratie bij als je de auto niet privé gebruikt (of minder dan 500 kilometer). Het is niet verplicht, maar het beste bewijsmiddel. Je moet dan alle zakelijke en privéritten bijhouden. Je kunt een voorbeeldsheet hieronder downloaden.
Voor ondernemers is een rittenadministratie bijna altijd nodig, zowel als je hem in privé of zakelijk houdt (dit laatste in verband met de btw).

Als je niet in staat ben om te bewijzen dat je de auto voor minder dan 500 kilometer privé hebt gereden, zal de belastingdienst een aanslag opleggen voor de bijtelling, vaak met een boete van 50%.
Best wel een duur geintje, die bijtelling! Heb jij een auto van de zaak of heb je ervoor gekozen om er zelf één te kopen? Als ondernemer moet je bijna altijd een rittenadministratie bijhouden, doe jij dat altijd netjes?

Mooie en duidelijke site. Heb toch een vraag: ik rij tot nu toe een auto van de zaak prive en zakelijk. Wanneer ik nu een auto koop voor prive kan ik dan de bijtelling voor de zakenauto laten stopzetten? ook al is het midden in het jaar?
Hallo Arno,
Ik begrijp dat je een nieuwe auto gaat kopen? Je moet dan de auto van de zaak uit je ondernemingsvermogen halen (eventueel boekwinst of verlies nemen). Je nieuwe auto kan dan privévermogen blijven. Vanaf het moment dat je geen auto van de zaak meer hebt, stopt de bijtelling inderdaad. Hopelijk helpt dit!
Het artikel zit vol met handige informatie en is heel leerzaam. Alles is duidelijk uitgelegd. Ik heb wel een vraag. Bepaalde verzekeringsbedrijven eisen een specifieke alarm klasse met startblokkering of interieurbeveiliging. Zal het plaatsen van zo’n alarm achteraf invloed hebben op het bijtellingspercentage?